Braňte se neseriózním prodejcům: mobilní provozovny jsou jen dalším podvodem

Přidáno 17.08.2014

Pokud jste si mysleli, že praktiky tzv. "šmejdů" jsou zaměřeny jenom na seniory, musím vás vyvést z omylu. Podobnou praxi používají například prodejci v nákupních centrech. Sednete si do masážního polštáře a už jste jejich. Dá se s takovými praktikami vůbec nějak účinně bojovat?

Právě masážní polštáře jsou ideálním příkladem, kde se s neseriózními prodejci setkáte. Podobní podvodní prodejci si bohužel našli další cesty, jak z lidí vylákat nemalé finance. Už tedy neplatí, že "šmejdy" najdeme pouze na předváděcích akcích. Setkáme se s nimi i v supermarketech a nákupních centrech.

Díky mobilní provozovně nemůžete odstoupit od kupní smlouvy

Podvodníci totiž přicházejí s tzv. "mobilní provozovnou". Jedná se vlastně o prostor, který není nijak ohraničený a běžně slouží k pohybu zákazníků obchodních center. Na chodbách se posadíte do útulného křesla, vyzkoušíte dokonalý masážní polštář a dostanete smršť informací o prospěšnosti výrobku pro vaše zdraví. Mimo to se lidé dozvědí, že je pro ně připravena unikátní padesátiprocentní sleva, díky níž za polštář nezaplatí dvanáct tisíc korun, nýbrž pouhých šest tisíc.

Když se "obětem" zbytečná koupě rozleží v hlavě, jaké je pak čeká překvapení, když zjistí, že prodejce neumožňuje odstoupení od kupní smlouvy! Jedna ze společností neuznávajících odstoupení od kupní smlouvy svůj postoj odůvodňuje institutem "mobilní provozovny." Tedy stavem, kdy: "Co je uzavřeno na provozovně, není uzavřeno mimo prostory obvyklé k podnikání."

Před "šmejdy" chrání i nový občanský zákoník

Podvodní prodejci ovšem zapomněli na fakt, že dle § 1828 odst. 2, písmene a) občanského zákoníku má spotřebitel právo odstoupit od kupní smlouvy i v případě, že smlouvu uzavřel v mobilní provozovně.

Zákazníci se mohou bránit i díky ustanovení nového občanského zákoníku, který definuje smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání. Díky tomuto ustanovení má tak zákazník právo odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů bez udání důvodu i bez sankčních poplatků.

Stále se množící případy

Bohužel podobných prodejců rapidně přibývá. To na svých stránkách potvrzuje mezi jinými i spotřebitelský časopis dTest, který podobné dotazy zaznamenal také na své poradenské lince.

Špatnou zprávou je jistě fakt, že "šmejdi" a podvodní prodejci nevymizeli, naopak se zaměřili na jinou skupinu obyvatelstva. Ovšem dobrou zprávou a nadějí je, že třeba právě nový občanský zákoník, platný od 1. ledna letošního roku, chrání klienty nejenom před kritizovanými prodejními akcemi, nýbrž i před praktikami "mobilních provozovatelů" a dalších podvodníků.